- Gmina Goworowo - https://goworowo.pl -

Miesiąc Świadomości Autyzmu w Szkole Podstawowej w Kuninie

[1]

„Spektrum autyzmu jest długie i szerokie, i wszyscy się na nim znajdujemy.
Kiedy się w to uwierzy, łatwo zobaczyć, ile mamy ze sobą wspólnego.”
Lisa Genova

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu został ustanowiony w 2008 r. przez Zgromadzenie Ogólne ONZ, by zwrócić uwagę na dyskryminację i izolację ludzi dotkniętych autyzmem oraz ich najbliższych.

A czym jest autyzm? To zaburzenie rozwojowe związane z nieprawidłową pracą mózgu. Osoby dotknięte autyzmem mają problemy z komunikacją, postrzeganiem świata czy prawidłowym rozumieniem relacji społecznych. Musimy sobie uświadomić, że nie jest to ani lepsze, ani gorsze spojrzenie na świat. Jest po prostu inne.
5 kwietnia Szkoła Podstawowa im. św. Stanisława Kostki w Kuninie włączyła się w akcję na znak solidarności z osobami z autyzmem i zespołem Aspergera. Z tej okazji przygotowaliśmy wystawę z najważniejszymi informacjami odnośnie trudności, z jakimi zmagają się osoby dotknięte tym zaburzeniem. Aby wyrazić jedność z takimi osobami uczniowie i nauczyciele ubrali się na niebiesko.

Niebieski to kolor, który symbolizuje nadzieję, niewinność, głębię. Chcieliśmy w ten sposób uwrażliwić innych na potrzeby dzieci z autyzmem, a im samym przekazać pozytywną energię.
Tego dnia dużo rozmawialiśmy i bawiliśmy się wspólnie, bliżej poznaliśmy tematykę związaną z autyzmem, oglądaliśmy filmy edukacyjne i tworzyliśmy prace plastyczne.
Podczas zajęć nie zabrakło również ćwiczeń sensorycznych, które pozwoliły dzieciom choć na chwilę wejść w rolę osoby z zaburzeniami autystycznymi. Uczniowie mieli możliwość zawinięcia innych w koc, bawiąc się w smarowanie i zawijanie naleśnika. Nie zabrakło również magicznego worka, z którego dzieci losowały przedmioty i z zawiązanymi oczami odgadywały jego nazwę. Zabawa miała uświadomić dzieciom, że autyści potrzebują dużo silniejszych bodźców sensorycznych.
Kolejnym ćwiczeniem było wykorzystanie rękawic kuchennych. Uczniowie odszukiwali i wyjmowali w nich korale i orzechy ukryte w pojemnikach z makaronem. Później rozwieszali i przypinali skarpety spinaczami do prania. Udowodniło to uczniom, że osoby ze spektrum autyzmu często mają zaburzone czucie głębokie.
Kulminacyjnym punktem tego dnia było wyjście na szkolne boisko gdzie wypuściliśmy kolorowe balony. W ten sposób daliśmy znak światu, że akceptujemy, rozumiemy i jednoczymy się z osobami z autyzmem.
Mamy nadzieję, że nasze działania poszerzą wiedzę i tolerancję naszych uczniów wobec osób dotkniętych autyzmem i innymi zaburzeniami rozwoju.
Emocje towarzyszące wychowankom zostały uwiecznione na fotografiach.
Koordynatorami działań byli nauczyciele wspomagający oraz wychowawcy klas.

tekst: Sylwia Zięba

zdjęcia: Sylwia Kopania