Gmina Goworowo

dziś jest: 27 stycznia 2023
Imieniny: Angeliki, Przybysława, Ilony
Poznaj Polskę – uczniowie z Pasiek na wycieczce

W dniach 18.10 – 21.10.2022 r uczniowie ze Szkoły Podstawowej im. Janusza Korczaka odbyli trzydniową wycieczkę do Malborka, Gdańska  i Gdyni.

Pierwszego dnia zwiedziliśmy w Malborku  zamek gotycki, którego pełna nazwa brzmi: Zakon Szpitala Najświętszej Marii Panny Domu Niemieckiego w Jerozolimie. Zamek ten jest jednym z najznakomitszych przykładów średniowiecznej architektury obronno – rezydencyjnej w Europie. Uczniowie poznali historię zamku opowiedzianą przez pana przewodnika i obejrzeli, m.in. Zamek Wysoki z kościołem Najświętszej Marii Panny i z kaplicą grobową św. Anny, Zamek Średni z Wielką Komturią, Wielkim Refektarzem, Pałacem Wielkich Mistrzów, Refektarzem Letnim i Zimowym oraz Zamek Niski (Przedzamcze) z kaplicą św. Wawrzyńca i szeregiem zabudowań gospodarczych. Następnie udaliśmy się do Brzeźna, gdzie spacerowaliśmy brzegiem morza podziwiając  jego piękno .

Drugiego dnia udaliśmy się do Gdańska. Pierwszym punktem naszego zwiedzania było Westerplatte, gdzie mieliśmy możliwość poznania historii tego miejsca. Następnie pan przewodnik zaprowadził nas do Europejskiego Centrum Solidarności. Zobaczyliśmy również Pomnik Poległych Stoczniowców, Bramę nr 2 dawnej Stoczni Gdańskiej im. Lenina, gdzie 16 grudnia 1970 strajkujący stoczniowcy opuszczający teren stoczni zostali ostrzelani przez oddziały wojska. Zginęły wówczas dwie osoby, a jedenaście zostało rannych. Przed powstaniem Pomnika Poległych Stoczniowców brama była pierwszym miejscem pamięci o ofiarach Grudnia. – Sala BHP, gdzie w Sierpniu ’80 robotnicy podpisali porozumienie z rządem PRL sygnowane przez Lecha Wałęsę (później prezydenta RP) .Stąd ruszyliśmy w kierunku starówki .Widzieliśmy Gdański Żuraw, Fontannę Neptuna i Dwór Artusa, Ratusz Głównego Miasta- dawna siedziba władz miejskich, nadwodny deptak, który zaczyna się tuż za Zieloną Bramą i przechodzi wzdłuż Motławy.

Trzeciego dnia pojechaliśmy do Gdyni, gdzie mogliśmy podziwiać i zwiedzać zacumowany żaglowiec ”Dar Pomorza”. Ostatnim punktem naszej wycieczki było  Centrum Nauki Experyment w Gdyni. Tam  uczestniczyliśmy w interaktywnych wystawach i zabawach, prezentujących niezwykłe zjawiska otaczającego nas świata w prosty i zrozumiały sposób. Eksperymentowaliśmy na przeróżnych, nieraz kosmicznie wyglądających urządzeniach, których działanie było nie lada zaskoczeniem. Czas minął bardzo szybko i przyjemnie. Stąd udaliśmy się w drogę powrotną do Pasiek.